شبیه‌سازی خنک‌کاری پره‌های متحرک، پره‌های ثابت و روتور توربین واحد W251B2 آسک - نیروگاه ری

محور توسعه فناوری‌های ساخت و تولید مواد، قطعات و تجهیزات نیروگاهی و ارزیابی کیفیت آن‌ها
زیر محور توربین‌های گازی و اجزای آن
سازمان بالادستی مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی
شرکت هدف کمیته تحقیقات تهران (شرکت‌های تولید نیروی برق تهران و مدیریت تولید برق ری، بعثت و طرشت شامل: نیروگاه‌های ری، بعثت و طرشت)
عنوان تحقیق شبیه‌سازی خنک‌کاری پره‌های متحرک، پره‌های ثابت و روتور توربین واحد W251B2 آسک - نیروگاه ری
دلایل اولویت داشتن تحقیق با توجه به تعدد حوادث بوجود آمده در شکست دیسک ردیف دوم توربین آسک که عمدتا ناشی از پدیده خزش بوده، لزوم مدل‌سازی مکانیزم خنک‌کاری مجموعه‌ی توربین جهت جلوگیری از بروز حوادث آینده بسیار ضروری می‌باشد. با توجه به موجود بودن هندسه و اطلاعات دبی خنک‌کاری تمامی قطعات (از جمله سه ردیف دیسک توربین، تمامی سه مرحله پره‌های ثابت و متحرک توربین) به علت ساخت داخل شدن در سال‌های اخیر، امکان شبیه سازی خنک‌کاری نرم افزاری و اصلاح روش خنک کاری فراهم می بشد. مدل سازی نرم افزاری خنک کاری تمامی قعات توربین از جمله پره‌های متحرک و ثابت، روتور و سایر قطعات و ارایه راهکار جهت کاهش دمای دیسک دوم توربین با توجه به دبی ثابت هوای خنک‌کاری با استفاده از روش‌های موجود می‌باشد. بطور مثال در یک نمونه تغییر طراحی که توسط سازندگان اصلی در این تیپ توربین ها که هم اکنون در سایر نقاط دیگر مانند کشور ایتالیا مشغول بهره‌برداری هستند؛ تغییر قطر اوریفیس در مسیر خنک‌کاری (خروجی هوای کمپرسور اصلی واحد) و یا تغییر قطر سوراخ‌های هوا در مسیر سیل رینگ هستند که با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم و عدم ارائه اطلاعات از سوی شرکت سازنده اصلی و طراحی جدید پره‌های ثابت توربین که هوای خنک‌کاری بیشتری مصرف می‌کنند، شبیه سازی خنک‌کاری قطعات داغ این تیپ واحدها بسیار ضروری می‌باشد.
اهداف مورد انتظار و محصول نهایی تحقیق مدل سازی خنک کاری تمامی قطعات داغ توربین واحدهای آسک و نقشه دمایی تمامی قطعات و پیشنهاد عملی جهت تغییر دبی هوای خنک کاری برای بهینه سازی دمای قطعات داغ مخصوصا دیسک دوم توربین با توجه به تغییرات پره ثابت یک توربین
توضیحات دریافت مدل های سه بعدی قطعات و شبیه سازی در نرم افزار ANSYS fluenFLUENT و ارایه راهکار جهت بهینه سازی دبی هوای خنک کاری با استفاده از ابزارهای موجود مانند تغییر سایزاوریفیس، تغییر قطر سوراخ‌های خنک کاری و.... با توجه به موجود بودن نقشه تمامی قطعات و توانایی های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، موفقیت پروژه در بهینه کردن و کاهش دمای دیسک دوم توربین بدون آسیب زدن به سایر قطعات حتمی می باشد.
اسناد راهبردی و توسعه فناوری اسناد راهبردی و توسعه فناوری مصوب شورای آموزش، پژوهش و فناوری وزارت نیرو
زیر اسناد راهبردی و توسعه فناوری
  • سند توسعه فناوری‌های افزایش عمر واحدهای نیروگاه‌های قدیمی کشور
  • سند راهبردی و نقشه‌ی راه افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور
  • سند راهبردی و نقشه‌ی راه توسعه‌ی فناوری ارزیابی وضعیت و عمر باقیمانده‌ی قطعات داغ نیروگاهی
  • سند راهبردی و نقشه‌ی راه توسعه‌ی فناوری توربین‌های گازی
  • سند راهبردی و نقشه‌ی راه طراحی و توسعه‌ی دانش فنی ساخت مواد و قطعات داغ نیروگاهی
عنوان هدف فناورانه در صنعت برق
  • افزایش امنیت انرژی ( پدافندی ـ فنی و قابلیت اطمینان)
دلایل تحقیقاتی بودن (بند مربوط به آیین نامه)
سیاست ها و اولویت های مصوب شورای عالی عتف (سال ۱۳۹۶ – ۱۴۰۰) انرژی
  • 02- فنّاوری های طراحی، تست، تولید و استانداردسازی مواد، تجهیزات و کالاهای راهبردی حوزه انرژی